Τρίτη, 20 Μαΐου 2008

ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΟΓΕΙΤΩΝ*

Εδοξε τη βουλή και τω δήμω.....
Εάν τις δημοκρατίαν καταλύη τήν Αθήνησιν.....
Εάν δε τις κτείνων τινά τούτων αποθάνη ή επιχειρών, ευ ποιήσω αυτόν τε και τούς παίδας τούς εκείνου καθ΄ άπερ Αρμόδιον τε και Αριστογείτονα και τούς απογόνους αυτών...

(Ανδοκίδης, "Περί των μυστηρίων" 96 - 98)


Προκειμένου να ανακτήσουν τα χαμένα, επειδή οι πλούσιοι ή άλλως ευγενείς με τους νόμους και τη σεισάχθεια του Σόλωνα είχαν χάσει εκτός από χρήματα και ένα μεγάλο μέρος από την παλιά τους εξουσία, έβαλαν τον Πεισίστρατο που πήρε τη εξουσία δια των όπλων γινόμενος τύραννος (χούντα θα λέγαμε σήμερα). Ο Πεισίστρατος στη συνέχεια υποστήριξε κάπως τους αγρότες και έκανε και πολλά έργα στην Αθήνα (κάτι σαν τον Μεταξά δηλαδή), όμως οι φτωχοί υπέφεραν.

Μετά από το θάνατο του πανίσχυρου τύραννου Πεισίστρατου την εξουσία πήραν οι γιοί του (ο Πεισίστρατος είχε 4 γιους και αρχικά κυβερνούσε ο Ίππαρχος. Όταν δολοφονήθηκε αυτός κυβερνήτης έγινε ο Ιππίας), οι οποίοι εκτός των αντιδημοκρατικών μέτρων που έπαιρναν ήταν και ανήθικοι.

Έτσι, οι δημοκρατικοί Αθηναίοι ετοίμασαν κίνημα εναντίον τους την ημέρα των Παναθηναίων. Ωστόσο το κίνημα απέτυχε λόγω ενός τυχαίου λάθους. Πρόλαβαν όμως οι αδελφοί Αρμόδιος και Αριστογείτονας να δολοφονήσουν το Ίππαρχο και γι αυτό μετά οι Αθηναίοι αποφάσισαν με ψήφισμα να τελούνται αγώνες προς χάρη των δημοκρατικών αδελφών Αρμόδιου και Αριστογείτονα. Αργότερα με τη βοήθεια των Λακεδαιμονίων ανέτρεψαν οι Αθηναίοι τους τύραννους και ο Ιππίας δραπέτευσε στην Περσία, όπου και πέθανε εξόριστος.

Ο Αριστοτέλης αναφέρει, σχετικά:

"Ο Πεισίστρατος, ένας δίγαμος στρατηγός που κατέλαβε δια των όπλων την εξουσία των Αθηνών, όταν πέθανε πήραν την εξουσία οι γιοι του, ο Ιππίας και ο Ίππαρχος (από νόμιμο γάμο του Πεισίστρατου) και ο Ιοφών και ο Ηγησίστρατος ή Θεσσαλός ( από παράνομο γάμο).

Οι αδελφοί αυτοί πέρα του ότι ήσαν τύραννοι ήσαν και ανήθικοι. Ο Ίππαρχος έρεπε σε παιδικούς έρωτες (δηλ. ήταν παιδεραστής ως θα λέγαμε σήμερα) και ο Ηγησίστρατος ήταν ψεύτης, υβριστής και ομοφυλόφιλος που αγάπησε ερωτικά ("ερασθείς") τον Αρμόδιο.

Μάλιστα επειδή ο Αρμόδιος δεν ανταποκρινόταν στις ανώμαλες ορέξεις του Ηγησίστρατου, ο τελευταίος δε συγκρατούσε την οργή του, αλλά και κατά τα άλλα δείκνυε προσβλητική στάση κατά του πρώτου.

Τον αποκάλεσε και δημοσίως μαλάκα ("λοιδορήσας τι τον Αρμόδιον ως μαλακόν όντα" ) και εμπόδισε την αδελφή του στο να πάει στη γιορτή των Παναθηναίων ως κανηφόρος παρθένος.

Όλα αυτά εξόργισαν τα αδέλφια Αριστογείτονα και Αρμόδιο και τους φίλους τους, με συνέπεια να λάβουν μέρος στο ανατρεπτικό κίνημα των δημοκρατικών εναντίον των τυράννων την ημέρα της πομπής (λιτανείας) των Παναθηναίων.

Ωστόσο, οι δημοκρατικοί πραξικοπηματίες παρατηρώντας στην πομπή τον τύραννο Ιππία να συνομιλεί στην Ακρόπολη φιλικά με έναν δημοκρατικό πραξικοπηματία (φίλο του Αριστογείτονα), νόμισαν ότι αυτός τους πρόδιδε και θέλοντας να κάνει κάτι ο Αρμόδιος πριν συλληφθεί, πρόλαβε και φόνευσε τον Ίππαρχο στο Λεωκόριον, βλάπτοντας έτσι το όλο ανατρεπτικό κίνημα των δημοκρατικών.

Στην συνέχεια από τα δυο αδέλφια φονεύθηκε επιτόπου ο Αρμόδιος ενώ ο Αριστογείτονας κλείστηκε στη φυλακή, όπου αργότερα το φόνευσε και αυτόν ο Ιππίας.

Ακολούθως, και ως πάντα λέει ο Αριστοτέλης, όταν αποκαταστάθηκε η δημοκρατία, θεσμοθετήθηκε ο εκάστοτε πολέμαρχος να διοργανώνει επιτάφιους αγώνες προς τιμή των πεσόντων στις μάχες και να κάνει επιμνημόσυνες τελετές για τον Αρμόδιο και Αριστογείτονα". ("Αθηναίων Πολιτεία" , Κεφ. 18).

Τα χρόνια πέρασαν. Η επιστήμη αναπτύχθηκε. Και να το αποτέλεσμα:









Αυτός είναι ο Αριστογείτων, ενός έτους τώρα.



(η φωτογραφία είναι από το διαδίκτυο αλλά είναι σχεδόν ο ίδιος).























Κι αυτός είναι ο Αρμόδιος, άρτι αφιχθείς...





Κι έτσι, είμαστε, πιθανά, το μοναδικό μέρος στην Ελλάδα, όπου υπάρχει Αρμόδιος... ναι, εδώ δεν θα ακούσετε, "ξαναπάρτε, λείπει ο Αρμόδιος"...

* Των ΄Τεσσάρων Κεριών κι ιδιαίτερα της Μ2Η...

13 σχόλια:

Artanis είπε...

Εντάξει, και το τέλος του Ιππία το ξέρουμε...
Τα σκυλάκια πανέμορφα,να υποθέσω οτι το ένα ανήκει στην κόρη σας;
Να είστε καλά κ. Θερμεσίλαε με το όμορφο όνομα...
(Είστε σίγουρος οτι δεν το είχε κάποτε κάποιος σοφός και διάσημος;
Επειδή εγώ τις προάλλες έψαχνα να βρω κάποια σύνδεση ανάμεσα σε 4 αρχαία ονόματα που είχα επιλέξει για συγκεκριμένο ζήτημα, και βρήκα εκπροσώπους για όλα...)
Καλό απόγευμα...

Κρίση Ταυτότητας είπε...

κ. Θερμεσίλαε, συνειδητοποιήσα ποιον μου θυμήζετε, αφού διάβασα αυτό το κείμενο! Τον (μεγάλο, κατ' εμέ, δάσκαλο) Κ. Κολώτα!

Θερμεσιλαος είπε...

@ artanis
ευχαριστώ για το σχόλιό σας. ναι, σωστα υποθέτετε. ο αριστογείτων είναι της κόρης μου αλλά, φευ! μονίμως φιλοξενούμενος εδώ..
χαίρομαι που σας αρέσει το ψευδώνυμό μου. γεννήθηκε το 2005, κάπου ανάμεσα στην πάργα και στον αχέροντα, ως ανάμνηση ενός σαββατοκύριακου στο "θέρμαι σύλλα" της αιδηψού.
όλες οι άλλες εκδοχές είναι μορφώματα της στιγμής χάριν παιδιάς, όταν έχω κέφια, που τις κάνω αληθοφανείς, άρα και πιστευτές... ακόμη, δεν απαντά πουθενά στα αρχαία κείμενα το όνομα αυτό. το έλεγξα στον μουσσαίο, την συλλογή όλων των αρχαίων κειμένων.
βέβαια, τίποτε δεν απαγορεύει την έστω όψιμη ένταξη του σε κάποιο έπος... ας πούμε, ποιός μας βεβαιώνει πως όταν ο διομήδης φώναξε το περίφημο "αιδώς αργείοι" όταν οι τρώες τον είχαν πάρει φαλάγγι και κόντεψαν να πυρπολήσουν τα μαύρα πλοία, ποιός μας βεβαιώνει λοιπόν πως δεν υπήρχε κάποιος αφανής ονόματι θερμεσίλαος, που θα είπε κι αυτός(το λέω στα νέα ελληνικά) "πού πάτε ρε κωλόπαιδα αργείοι, χέστες του κερατά;" άρα τίποτε δεν αποκλείεται..
σας εύχομαι καλή μέρα.
Θερμεσίλαος ο Μάγνης (μα τι άλλο;)

Θερμεσιλαος είπε...

@ κρίση ταυτότητας
τώρα με μπερδεύετε. για ποιόν κολώτα μιλάτε; τον φρίξο; τον κωστή; τον τίτο; τον χαράλαμπο;
Θ. ο Μ.

sofia είπε...

Καλημέρα,
επειδή ο καθένας ότι θέλει καταλαβαίνει, κρατάω το μ...ες, που φανερώνει την αρχαία μας καταγωγή, καθότι το προσονήμιο εκπροσωπεύει πλείστους εξ ημών και όχι μόνο υμών.Μου θυμίσατε τα αρχαία.Τελικά πόσο είστε, γιατί στον ενικό δεν γράφω σε πολύ μεγαλύτερους από μένα.Αν θέλετε δηλαδή..

Κρίση Ταυτότητας είπε...

καλημέρα σας,
αναφέρομαι στον Κωστή Κολώτα, γνωστός και ως 'Δάσκαλος', ή ο 'θκιος μας ο Κολώτας'!

Θερμεσιλαος είπε...

@ σοφία,
έχετε δίκιο να κρατάτε την λέξη - αποδεικνύετε για μιαν ακόμη φορά την διαχρονιτκότητα της πράξης. διαβάστε το βιβλίο "εγκώμιον του αυνανισμού" του μαρκ τουαίην, και θα γελάσετε με την καρδιά σας. αντίθετα με σας, προσπαθώ να μιλώ σε όλους στον ενικό (αφήνω βέβαια τις κυρίες να μου το προτείνουν, δεν παίρνω ρίσκα..) αφού στο ενικό προσεύχομαι. δεν μου πάει να πω, θεέ μου, φροντίστε να ψοφίσει ο σκύλος του γείτονα κι αν δεν έχει, τότε κάντε να του καεί το βίντεο. είναι άχαρο, σχεδόν αποστειρομένο. ενώ, ο ενικός..., άλλο πράγμα ρε παιδί μου. οπότε μιλάτε ου όπως θέλετε, αλλά μιλάτε μου ελεύθερα...
Καλό σας βράδυ
Θερμεσίλαος ο Μάγνης (δεν θα μπορούσα να είμαι από αλλού..)

Θερμεσιλαος είπε...

@ κρίση ταυτότητας,
φοβάμαι πως οι περί της κυπριακής λογοτεχνίας γνώσεις μου περιορίζονται μόνον στην ανάγνωση του νικολαϊδη...
καλό σας βράδυ
θερμεσίλαος ο Μάγνης.

Κρίση Ταυτότητας είπε...

κ. Θερμεσίλαε, θα τολμούσα να πω πως ο Κωστής Κολώτας είναι περισσότερο γνωστός στον ελληνικό χώρο για τις μεταφράσεις αρχαίου θεάτρου και θεατρικές διασκευές που έχει κάνει.
Τα σέβη μου,
Κ.Τ.

sofia είπε...

Δεν μπορω να μιλήσω γιατί γελάω...καλά είπα ότι έχετε πνεύμα,κάτι σπάνιο, τουλάχιστον στη δική μου πόλη. Σε μένα να μιλατε στον ενικό, εάν έχετε την καλοσύνη να έρθετε στο μπλόγκ!
καλημέρα

Θερμεσιλαος είπε...

@ κρίση ταυτότητας,
δεν θα διαφωνήσω μαζί σας, εγώ απλώς είχα την απορία για ποιόπν από όλους τους γνωστους Κολώτες μιλούσατε.
Καλημέρα.
Θερμεσίλαος
ΥΓ. Προς τι τα σέβη σας; δεν είμαι ούθτε παπάς, ούτε δημόσιο πρόσωπο ούτε υπέργηρος μπισμπίκης (παραμένω γέρο-μπισμπίκης). άρα, ίσως να θελήσετε να επανορθώσετε γράφοντας απλώς , γεια χαρά, ας πούμε...

Θερμεσιλαος είπε...

@ Σοφία,
Δεν ξέρω από ποια πόλη είστε πάντως εμείς οι πηλιορείτες διακρινόμαστε για το χιούμορ μας - ακόμη κι οι καμπίσιοι Θεσσαλοί, μήδε εξαιρουμένων των καραγκούνηδων που είναι πιο αυθεντικοί Θεσσαλοί.
Και ξέρετε γιατί έχουμε χιούμορ; Θα σας πω: σκεφτόμαστε τους (παραφρασμένους στίχους) του Λασκαράτου, όταν έφτιαξε ο θεός τον κόσμο, το Πήλιο μα και τόσους άλλους τόπους… και απέχουμε από το να βλέπουμε τους άλλους με συγκατάβαση, όντας εμπράκτως οπαδοί της ετερότητος.
Η φράση σας "σ’ εμένα να μου μιλάτε στον ενικό", μου ακούγεται ολίγον ως θεϊκή εντολή, ας πούμε η 13η εντολή. Έτσι, θα προσπαθήσω να μην την παραβώ, τουλάχιστον αυτήν, έχοντας παραβεί όλες τις άλλες και τις 12.
Σας καλημερίζω ασμένως και σκέπτομαι να μεταβώ πάραυτα στο μπλόγκ σας, μόνος μου, άρα ενικός…
Θερμεσίλαος ο Μάγνης

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ Θερμεσίλαε
Περιφερόμενος στο διαδύκτιο έπεσα στο 1000 &1 ημέρες όπου είδα να αναφέρεσαι στους Κολώτες. Εκείνο όμως που μου έκανε εντύπωση είναι πως ανάφερες και τον Χαράλαμπο Κολώτα που τυγχάνει να είναι ο πατέρας μας. Αλήθεια σ αυτόν αναφερόσουνα ή σε άλλο Χαράλαμπο και αν ναι ποιός είναι; Αν ήταν για τον πατέρα μας πως το ήξερες; Και αν το ήξερες ποιός είσαι αλήθεια;
Θα χαρώ να έχω απάντηση σου και να μου πεις ποιός είσαι!
Φιλικά Τίτος κολώτας