Παρασκευή, 23 Μαΐου 2008

ΑΔΙΕΞΟΔΑ...

Κατ’ αρχάς δεν περιμένω ποτέ τίποτα από το Κράτος η το κάθε κράτος. Πιστεύω ότι την παιδεία σου δεν την απέκτησες με την παρέμβαση του κράτους. Πιστεύω ότι ήσουν από τους τυχερούς που έπεσαν σε κάποιο φωτισμένο δάσκαλο στο σχολειό και από ένα περιβάλλον αναζήτησης.
Γιατί είναι κεκυρωμένη πλέον η αφασία της ελληνικής κοινωνίας. Αποδεχόμαστε τα πάντα ως ντετερμινισμού τινός έρμαια: την ανεκδιήγητη κυρία Τάδε, τον κάθε υπουργό, τον οικολόγο ντε, που ούτε τα προσχήματα της αμφισβήτησης δεν κρατεί, υποχείριο γαρ της ματαιοδοξίας και εξουσιολαγνείας του. Δείπνα, ύβρεις, κινήματα που θα σώσουν τον τόπο στην ημερήσια διάταξη. Πώς ν' αναπνεύσουμε ως κοινωνία;
Η τηλοψία εκπέμπει φρίκη, το Πανεπιστήμιο εν νηδύμω, η Ακαδημία φοβείται για την συρρίκνωση της ελληνικής γλώσσας, η Αριστερά μεταξύ του θυμού της και της παγκοσμιοποίησης (sic)· αθλητισμός, ορθοδοξία, αρχαιολατρεία ορχούνται στο συγχυσμένο νου μας την ώρα που η Ζωή ντρέπεται για λογαριασμό όλων μας.
Οι τράπεζες επαίρονται για τα κέρδη τους και από την άλλη κυνηγάνε μετά μανίας τους λογής φτωχοδιάβολους που υπέκυψαν στα μαγνάδια του καταναλωτισμού ή -κυρίως- πνίγηκαν στα πηγάδια της ανάγκης.
Μπορεί να μην είναι όλα μαύρα· γκρίζα όμως σίγουρα. Η πολιτική υπέκυψε στο λαϊκισμό· πώς αλλιώς; Πού να βρεθεί το πολιτικό υπόβαθρο, ο στοχασμός, η φιλοσοφική σκέψη; Όλα συμβαίνουν τυχαίως· όλα επαφίενται στη συνείδηση ολίγων (ευτυχώς που υπάρχουν και αυτοί).
Ισχυρές λέσχες, αγλαής αποκατάστασις, δέος. Ποια αμφισβήτηση και ποια αντίδραση; Ατερμόνως ηδυπαθείς και απολυταρχικώς βέβαιοι· ανερμάτιστοι αδαήμονες ατενίζουμε το μη γήρας και την διάθλασή του στο μίζερο παρόν μας. Κουρελιασμένες, γυάλινες ψευδαισθήσεις μετεωρίζονται στο κενόν της επικοινωνίας.
Αγκυροβολημένη η εξέγερση στους μύλους της υποταγής και του συμβιβασμού, στο θηριώδη ναό του εκσυγχρονισμού, εκεί όπου θυσιάζονται το δημιουργικό παρελθόν και η ανάπλαση του πολίτη.
Και φίλε μου το ξεκαθαρίζω και πάλι. Πιστεύω στην Ορθοδοξία. Η σκέψη όμως της Ορθόδοξης Εκκλησίας, που από σώμα Χριστού και κιβωτός σωτηρίας και αλήθειας, γίνεται επίγειος οργανισμός με εφήμερη πολιτική νοοτροπία και αντίληψη, προκαλεί βάναυσα την πίστη. Και αυτή την πολεμώ! Αυτός είναι ο κίνδυνος να χάσουμε εμείς την Ορθοδοξία. Νομίζω ότι κινδυνεύουμε από την εκκοσμίκευση. Δηλαδή, όταν η Εκκλησία αποκτά υπερβολική εφημερότητα, επιγειότητα, τότε χάνει την αληθινή έκφραση και ομορφιά της. Γυμνώνεται από το μεγαλείο της. Ο ιερέας δεν είναι υπηρέτης του λαού, αν είναι υπηρέτης, τότε είναι μόνον του Θεού. Όταν η Εκκλησία εξαντλεί το μήνυμά της στο σήμερα, στο εδώ και στο τώρα, τότε φράζει τους ορίζοντες της ψυχής στο αιώνιο, στο θεϊκό, στο υπερβατικό. Το μοντέλο της Εκκλησίας δεν είναι ο καλός, ηθικός, σωστός, τίμιος, ενάρετος άνθρωπος. Αλλά ο Άγιος. Κι ο Άγιος είναι θεόμορφος. Τον βλέπεις και χωρίς ν' ανοίξει το στόμα του λες: Ναι, υπάρχει Θεός. Οι αμαρτίες είναι ένα τίποτα μπροστά στη χάρη του Θεού. Υπάρχουν απλώς για να ταπεινώνουν. Εγώ βάζω τον πήχυ όσο πιο ψηλά γίνεται. Και, φυσικά πιο πάνω από την σημερινή Ορθόδοξη Εκκλησία, που νομίζει ότι πάντα περνάει πάνω απ' αυτόν τον πήχυ και κινδυνεύει από μόνιομη αλαζονεία. Περνώντας όμως κάτω απ' αυτόν, μας μένει η ταπείνωση….
Αδιέξοδο, και που τα αναφέρω, βγαίνω και πάλι τρελός…Μα από τρελό και από μικρό μαθαίνεις την αλήθεια; Αδιέξοδο και πάλι…

16 σχόλια:

sofia είπε...

Καλημέρα. Έχω σκεφτεί πολύ, το γιατί η κοινωνία έχει φτάσει σε αυτό το πνευματικό τέλμα, και δεν υπάρχει ένας φάρος, να λειτουργεί σαν μπούσουλας. Δεν μπορεί να φταίει μόνο η τηλ.
έχω φτάσει σε μερικά συμπεράσματα, μπορεί να γελάσετε αλλά,..θα το πώ.
1.Στα πανεπιστήμια πάνε πολύ-οι περισσότεροι- που καμμία αγάπη για την γνώση δεν έχουν, παρά μόνο για να κάνουν κάποια- καλή - δουλειά.
Αυτό φαντάζομαι αποθάρρύνε τους καθηγητές για οποιαδήποτε σοβαρή προσπάθεια, αφού ήταν σαν να μιλάνει σε ντουβάρια. Με τα χρόνια, πολλά από αυτά τα ντουβάρια έγιναν οι ίδιοι καθηγητές χωρίς όμως να έχουν το βάθος το πνευματικό που θα τους έκανε δασκάλους. Πέσαν στα κονδύλια και τα ρίμαξαν, αφου στο κάτω κάτω, γιατί αυτό ήταν το ζητούμενο,,και το αποτέλεσμα είναι τα πανεπιστήμια να είναι φυτώρια ανθρώπων υποχείριων πολιτικών και της μετριότητας, που κάνουν τα πάντα για να διατηρηθεί, αλλιώς θα τους πάρουνε χαμπάρι.
2.Η Εκκλησία, έχασε το παιχνίδι από τότε που έγιναν δημόσιοι υπάλληλοι.
Η Εκκλησία πρέπει να πληρώνει τους υπαλλήλους της και αν χρειάζεται να πληρώνουν οι συνδρομητες-πιστοί-μέλη..
3.Το κεφάλαιο έχει δέσει με τα χρέη
τον κόσμο, και όποιος χρωστάει δεν μιλάει. Παγιδευμένοι στο όνειρο να ανταλλάξουν την στάνη με τη βίλα, στερούνται οποιασδήποτε όρεξης για οποιαδήποτε επανάστασης. Το ζητούμενο της επανάστασης το έδωσε η τράπεζα,-τη βίλα-επομένως- μοκο!!
4. Ο πολίτης, για κάποιο περίεργο τρόπο, περιμένει τα πάντα να του τα λύσει το κράτος. Λέει π.χ. ο αγρότης. Έριξε χαλάζι, χάλασε η σοδειά, θέλω επιδότηση, κλπ΄Ο καιρός για πόσο θα είναι στον προυπολογισμό, και ρωτώ τον κάθε γεωργό, γιατί έχεις κάρτα αφου δεν ξέρεις αν θα την πληρώσεις?
Όλοι θέλουν στην Ελλάδα να αλλάξουν
να πω, ταξική τάξη? Θα το πω. Και σε αυτή την προσπάθεια έχουν χάσει την ψυχή τους.ΗΘΕΛΗΜΕΝΑ. Το πορτραίτο του Dorian Grey, σκεπάζεται και κρύβεται στην αποθήκη, και κυκλοφορούμε με το όμορφο πρόσωπο από τις πλαστικές.

Κρίση Ταυτότητας είπε...

Δεν είστε τρελλός κύριε Θερμερίλαε, αλλά τολμηρός για να λέτε τα πράγματα με το όνομα τους. Δυστυχώς όμως, σήμερα ο τολμών δεν νικά (συχνά).
Όσο για την κατάντια της εκπαίδευσης, τα αίτια είναι πολλά και σύνθετα. Νομίζω πως η ακαδημία έχει γίνει επιχείρηση (λάθος, είμαι σίγουρη γι αυτό!), ενώ η αναζήτηση της γνώσης θεωρείται ως χάσιμο χρόνου καθώς η Ιθάκη είναι πλέον 'η βίλα'. Το ταξίδι δε, θεωρείται σαν απαραίτητο κακό που καλό θα ήταν να συντομεύεται. Πιστεύω πως αυτοί οι δύο λόγοι είναι οι κύριες αιτίες για τον μαρασμό της εκπαίδευσης.
Χαρακτηριστικά αναφέρω δύο παραδείγματα:
1) Σε μάθημα ιστορίας στο ιστορικό τμήμα του πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, η καθηγήτρια είχε ρωτήσει ποιος είναι ο Νέλσον Μαντέλα. Οι φοιτητές άρχισαν να κοιτάζουν αμήχανα τους τοίχους μέχρι που ένας φοιτητής έδωσε την απάντηση 'Αυτος που τραγουδούσε με τους U2 δεν είναι;'
2) Το Υπουργείο Παιδείας Κύπρου έχει θέσει ως στόχο της φετινής σχολικής χρονιάς τη 'δια βίου μάθηση'. 'Οταν κάποιος φιλόλογος προσπάθησε να εξηγήσει τον στόχο αυτό, ένας μαθητής (λυκείου) τον διέκοψε και τον ρώτησε: 'Δηλαδή κύριε φέτος θα μας τα μάθετε με την βία;'

Κρίση Ταυτότητας είπε...

κ. Θερμεσίλαε, έχω βάλει ένα λινγκ στο μπλογκ μου που ίσως σας ενδιαφέρει, καθώς αφορά τις σχέσεις κράτους-ακαδημαΪκών στη Γηραιά Αλβιόνα.
Απολογούμαι αν με αυτό το σχόλιο διαφημίζω το μπλογκ μου, παρακαλώ σβήστε το αν σας ενοχλεί. Έψαξα να βρω κάποιο email σας για να επικοινήσω μαζί σας αλλά (προφανώς) δεν βρήκα.

Θερμεσιλαος είπε...

@ Κρίση Ταυτότητας,
Θα σας ήμουν ευγνώμων αν σταματούσατε να με αποκαλείτε ‘Κύριε», πρώτον γιατί μου θυμίζει την φράση «κερί και λιβάνι» και ξέρετε, από το προφίλ μου πως ο καιρός γαρ εγγύς λόγω ηλικίας και δεύτερον, γιατί σκέπτομαι πως Κύριος είναι μόνον ο Ένας. Άρα, από δω και πέρα, παρακαλώ η προσφώνηση να είναι Θερμεσίλαε ή, αν έχετε κέφια, προσθέστε κι ένα αγαπητέ μπροστά. Αν δεν το κάνετε, θα υποχρεωθώ να σας προσφωνώ «Κυρία Κρίση Ταυτότητας»…
Δεν έχετε άδικο σ’ αυτά που λέτε, νομίζω πως έτσι είναι - το μόνον που με κάνει να απορώ είναι αν η Ιθάκη λέγεται βίλα, προσωπικά θα την ονόμαζα αγγούρι γιατί το αντιστοιχούν κόστος απόκτησης είναι μεγάλο και…. επώδυνο. Γέλασα με τον Μαντέλα. Είχα έναν φίλο με ένα μαύρο λαμπραντόρ που το φώναζε Μαντέλα.. Αλλά δεν ήξερα πως πέραν της πολιτικής του καρριέρας ασχολήθηκε και με την μουσική. Μάλλον είτε κάτι δεν κατάλαβα ή έτσι είναι.
Έψαξα στο μπλογκ σας να δω το σχετικό λινκ που αναφέρεται (είστε κυπριακής καταγωγής;) αλλά δεν το βρήκα. Αν θέλετε, στείλετε το μου στο μέηλ μου, που προσέθεσα πριν λίγο στο προφίλ μου.
Φιλικά,
Θερμεσίλαος ο Μάγνης
ΥΓ. Δεν θεωρώ πως διαφημίζετε το μπλογκ σας.

Θερμεσιλαος είπε...

@ Σοφία,
Πόρρω απέχει από μένα η επιθυμία για γέλια όταν αναφέρεσθε σ’ ένα τόσο σοβαρό θέμα όπως η κατ’ εμέ αδιέξοδη κοινωνική κατάσταση. Περιορίζω το (ισχνό) χιούμορ μου μόνον σε θέματα όπως η Καλομοίρα και τα νταούλια της Γιουροβίζιον κλπ, όπως θα έχετε ήδη ιδίοις όμμασι αντιληφθεί (και σχολιάσει).
Προσωπικά, δεν νομίζω πως είναι τόσο θέμα παιδείας αλλά αγωγής. Και, ας μην ξεχνάμε πως η μεταπολιτευτική πρακτική (παρακαλώ να σημειώστε πως δεν εννοώ τίποτε σε πολιτικό / κομματικό επίπεδο) της ισοπέδωσης δια της ανεξέλεγκτης και ατιμώρητης κατάποσης των κοινοτικών κονδυλίων μας οδήγησε, ως κοινωνία, σε μια χαλάρωση αξιών - κοινός τόπος η φράση «και τι ζόρι τραβάς, ρε φιλάρα;» κι αυτό ισχύει και στην εκπαίδευση και στην εκκλησία και σ’ όλους τους θεσμούς. Και η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει - αλλά γι’ αυτό ακριβώς και δεν ανασταίνεται…
Γράφετε «Όλοι θέλουν στην Ελλάδα να αλλάξουν να πω, ταξική τάξη? Θα το πω. Και σε αυτή την προσπάθεια έχουν χάσει την ψυχή τους. ΗΘΕΛΗΜΕΝΑ. Το πορτραίτο του Dorian Grey, σκεπάζεται και κρύβεται στην αποθήκη, και κυκλοφορούμε με το όμορφο πρόσωπο από τις πλαστικές». Η φράση σας αυτή είναι εξαιρετική - το μόνον μου μας διαφεύγει πως η ταξική αναρρίχηση παίρνει κάνα-δυό γενιές, εδώ την θέλουμε εδώ και τώρα. Με τα γνωστά και θλιβερά επακόλουθα.
Καλό σας βράδυ,
Θερμεσίλαος
ΥΓ. Όπως διατείνεται ο φίλος μου ο Μπαλού, η Ελλάδα προχώρησε μόνον όταν οι κάτοικοί της ζούσαν λιτά. Φαίνεται πως η τρυφή δεν μας ταιριάζει.

Κρίση Ταυτότητας είπε...

Προσπάθησα να δω το μέηλ σας αλλά τα θαλάσσωσα με το outlook (να θυμηθώ να βάψω τα μαλλιά μου ξανθά, να μην παραπλανώ τον κόσμο). Αν έχετε την καλοσύνη να γράψετε εδώ το μέηλ σας θα σας στείλω το πρωτότυπο μέηλ διαμαρτυρίας που μου έχει σταλεί.

Το λινγκ πάντως είναι από τους Times (higher education), θα το βρείτε αν κάνετε κλικ στην λέξη 'θυμίζει' στο τελευταίο μου ποστ.Αναφέρεται στη σύλληψη και κράτηση φοιτητή και καθηγητή, χωρίς να τους έχει απαγγελθεί κάποια κατηγορία συλλήψεως, σύμφωνα με το Anti-Terrorism Act, επειδή ο φοιτητής κατέβασε το training manual of Al-Qaeda και ο καθηγητής το τύπωσε εκ μέρους του. Φυσικά, το μάνουαλ αποτελούσε μέρος της έρευνας του φοιτητή για τη πτυχιακή του εργασία. Το περιστατικό θέτει ερωτήματα για την ακαδημαϊκή ελευθερία αλλά και για ρατσισμό, καθώς πολλοί ακαδημαϊκοί/φοιτητές κατεβάζουν 'ύποπτες' ιστοσελίδες για τις εργασίες τους.

Όσον αφορά την καταγωγή μου, ναι, εκ Κύπρου ορμόμενη.

Τέλος, υπόσχομαι να σταματήσω να σας αποκαλώ 'κύριε' αν κι εσεις αρχίσετε να μου μιλάτε στον ενικό!

Καλό βράδυ!
Κ.Τ.

ΥΓ. χεχε, σωστή η παρατήση για το 'αγγούρι'!

Artanis είπε...

Εγώ πάλι τραβάω το δικό μου δρόμο (θέλω να πιστεύω) αλλά οι απόψεις μου είναι σαφώς πιο αρνητικές, σχεδόν με όλα...Δεν ασχολούμαι ούτε με την παιδεία, ούτε με την Εκκλησία, ούτε και με την πολιτική, και εν ολίγοις ούτε τα παίρνω σοβαρά,ούτε και εκτιμώ εκείνους που ασχολούνται με αυτά...
Αν θέλανε σωστή παιδεία οι πολιτικοί μας, θα την είχανε κάνει σωστή και δε θα προσπαθούσαν να την αλλάζουν κάθε τρεις και λίγο κατά τα γούστα τους, η Αριστερά θα ήταν ενωμένη και όχι διασπασμένη σε μικρά-μικρούτσικα κόμματα και ανακόλουθες ιδεολογίες μεγέθους ψηφίδας, η Εκκλησία δεν θα ήταν αυτό το ρυπαρό πράμα που έγινε, και το αυγό του φιδιού δεν θα υπήρχε τόσο μεγάλος κίνδυνος να επωαστεί και να ξαναρχίσει τον κύκλο του εξαρχής...
Αλλά αυτό που δεν ανέχομαι με τίποτα, είναι η αδιαφορία απέναντι στο περιβάλλον, απέναντι στα παιδιά που υποφέρουν, απέναντι σε εκείνους που μοχθούν για ένα καλύτερο μέλλον για αυτούς και τα παιδιά τους, γίνομαι έξαλλη με κάτι τέτοια...
Η ελπίδα έχει εγκαταλείψει αυτόν τον τόπο...

τo τέρας της «αμάθειας» είπε...

Εκεί φτάσαμε... όσοι λένε τα πράγματα με το όνομα τους, να θεωρούνται στην καλύτερη περίπτωση, γραφικοί...!

τo τέρας της «αμάθειας» είπε...

Να έχεις ένα καλό καλοκαίρι :)

sofia είπε...

Καλημέρα,
για να παρεξηγηθεί κάποιος πρέπει να καταλάβει, και εγώ ομολογώ, ότι στεκόμουν αμήχανα στα σχόλια. Δεν ήμουν σίγουρη για το τι εννοείς.
Δεν σε έβγαλα από τα λίνγκ, επειδή παρεξηγήθηκα, αλλά αισθάνθηκα ότι δεν μπορώ να σε καταλάβω. Καταλαβαίνω ότι υπάρχει τεράστια διαφορά στην μόρφωση, μιλάμε για τεράστια, και από ότι κατάλαβα και κοινωνική, δηλαδή, δεν νομίζω ότι υπήρχε καμμιά περίπτωση να μου μίλαγες. Πές το κόμπλεξ αλλά δεν θέλω οι άλλοι να με βλέπουν συμβατικά, να μου κάνουν την χάρη δηλ, να ασχολούντε μαζί μου.Έτσι σκέφτηκα, σωστό λάθος, είναι η αλήθεια, γιατί σίγουρα ένας ξένος άνθρωπος δεν μας νοιάζει, με νοιάζει και με κόφτει όμως με όποιον επικοινωνώ, να καταλαβαινόμαστε. Παρόλα αυτά ελπίζω να γελάσατε με τα τραγούδια,
καλημέρα,
υστερόγραφο.
Για πολύ καιρό είχα κολλήσει στον τοίχο μια αφίσα που είχα φτιάξει στον υπολογιστή, έδειχνε έναν γαίδαρο με γιαλιά και έλεγε..Δάσκαλος ισον γαιδουρινή υπομονή. Μέσα στην τάξη μου αυτό τώρα. Δεν έχω κανένα πρόβλημα να αυτοσαρκάζομαι...

Θερμεσιλαος είπε...

Σοφία, καλημέρα.
Επιλέξατε να μου γράψετε εδώ απαντώντας σε σχόλιο που κατέθεσα στο μπλογκ σας. Ειλικρινά, δεν με πειράζει ούτε με πειράζει που με διαγράψατε από τους νέους σας φίλους. Με στενοχωρεί, όμως, που λέτε πως δεν μπορείτε να με καταλάβετε. Τι να σημαίνει τούτο; Πως είμαι δυσνόητος; Εκτός εποχής; Τι άλλο; Κι ακόμη, με στενοχωρεί που αναφέρεσθε στην κοινωνική μόρφωση. Είναι ένας όρος, που προσπάθησα ανέκαθεν να αγνοήσω με περισσή ενδελέχεια επειδή, στα μάτια μου, είναι άνευ αξίας, ή αν θέλετε, συνελόντι ειπείν, η έννοια αυτή, δεν είναι παρά ένα κίβδηλο μόρφωμα. Ακόμη, θεωρώ πως η μόρφωση δεν είναι το σημαντικό στις ανθρώπινες σχέσεις αλλά η παιδεία και η αγωγή. Και τέλος, σημειώστε πως βρίσκω τα κείμενά σας όλο φρεσκάδα, άσχετα αν δεν τα σχολιάζω.
Με εκτίμηση,
Θερμεσίλαος ο Μάγνης

sofia είπε...

Απάντησα εδώ, για να καταλάβεις πως σου δίνω σημασία, και το παίρνω σοβαρά, ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Οσο για τα κοινωνικά έχω υποφέρει πολύ και έχω μια φοβία.
Νομίζω ότι 8 μήνες να μπαίνεις σε μια εταιρία και να μη σου λέει κανείς ούτε καλημέρα, κάτι σου αφήνει...
Τέλος πάντων, εγώ θα ήθελα να σε καταλάβω, και αφού δεν δίνεις σημασία σε αυτά που είπα θα επανορθώσω,
καλημέρα

Θερμεσιλαος είπε...

σοφία,
σ' ευχαριστώ για την άμεση απάντησή σου. ξέρω τι είναι να μην σου μιλά κανείς στην δουλειά και μάλιστα όταν αυτή είναι στο εξωτερικό. αλλά, καταφανώς, την γλύτωσα...
καλημέρα
Θερμεσίλαος ο Μάγνης

Artanis είπε...

καλησπέρα κε. Θερμεσίλαε...

Artanis είπε...

Καλημέρα....

Θερμεσιλαος είπε...

@ ΑΡΤΑΝΙΣ,
συντοπίτισσσα,με την συνήθη θεσσαλική καθυστέρηση, αντεύχομαι.
Θερμεσίλαος ο Μάγνης (συμπολεμιστής του Πατρόκλου)